U bevindt zich op: Home/ Zoeken in veel gestelde vragen

We hebben het volgende voor u gevonden in de veel gestelde vragen


Aantal gevonden vragen:  

Toon alle antwoorden
Verberg alle antwoorden
  • Moet ik meer gaan betalen?

    Op deze vraag kunnen we u op dit moment nog geen antwoord geven, omdat de tarieven nog niet bekend zijn. Wij verwachten dat de tarieven in de zomer van 2018 bekend zijn. Wij zullen hierover uitgebreid communiceren.

  • Wie bepaalt waar de ondergrondse containers worden geplaatst?

    De locaties van de ondergrondse restafvalcontainers worden in nauwe samenspraak met de gemeenten  bepaald.  De keuzes worden aan de inwoners voorgelegd.

  • Hoe voorkomt Avri dat de grondstoffen zoals glas, groente-, fruit- en tuinafval, papier en textiel vervuild worden met ander afval?

    Er is een risico op meer vervuiling van de grondstoffen. Als de grondstoffen te veel vervuild zijn, kunnen deze niet meer opnieuw worden gebruikt. Avri zal de kwaliteit van de grondstoffen daarom goed in de gaten houden. In de communicatie gaat Avri het belang van schone grondstoffen benadrukken.
    In overleg met de gemeenten en daar waar dat binnen de gemeentelijke APV (Algemene Plaatselijke Verordening) past, komen er tijdelijke camera's op locaties waar de inhoud van de containers is vervuild. Het aantal uren voor handhaving wordt fors uitgebreid.

  • App algemeen - Waarom is er een nieuwe app?

    Technologische ontwikkelingen gaan snel. De huidige app was ruim 5 jaar oud en verouderd.
    De nieuwe app heeft een frisse en moderne uitstraling en meer mogelijkheden om in de toekomst uit te breiden.
    Zo kan er bijvoorbeeld straks via de app volledig geautomatiseerd een nieuwe afvalpas of een container worden aangevraagd.  

  • Hoe voorkomt Avri afval naast de ondergrondse containers en dumpingen?

    In overleg met de gemeenten en daar waar dat binnen de gemeentelijke APV (Algemene Plaatselijke Verordening)  past, komen er tijdelijke camera's op locaties waar vaak afval naast de ondergrondse containers staat. Het aantal uren voor handhaving wordt fors uitgebreid. Ook zal in de communicatie ruim aandacht zijn voor het verbod op het plaatsen van zakken naast de containers.
    Overigens nemen dumpingen in de natuur niet toe, is de ervaring van andere gemeenten die dit beleid al hebben ingevoerd.

  • App algemeen - Waar kan ik de Avri app downloaden?

    De app is voor Android en Apple gemaakt en u kunt deze gratis downloaden door in de store op 'Avri' te zoeken.

  • Ik ben klant bij Avri bedrijfsafval. Wordt de kalender voor bedrijfsafval niet gedrukt?

    De kalender voor bedrijfsafval ontvangt u niet op papier. U kunt uw kalender hier downloaden.

    Bent u een nieuwe klant? Dan sturen wij de kalender wel eenmalig op papier. 1 keer per kwartaal worden de gegevens geüpdatet; het kan dus enige tijd duren voordat de kalender zichtbaar is via de website. De kalender voor bedrijfsafval is helaas (nog) niet beschikbaar via de Avri-app. 

  • App algemeen- De app kan mijn adres niet vinden

    Hebt u een huisnummer met een toevoeging (bijv. Bergweg 1c)? Klik dan eerst op 'Controleren'. U ziet dan de bij Avri bekende huisnummertoevoegingen. 

    Komt uw adres niet in de lijst voor? Neem dan contact op met het Klantcontactcentrum.

  • App algemeen - Waarom moet ik een nieuwe app installeren, kon deze niet gewoon vervangen worden?

    De oude app is in de appstores gezet door de ontwikkelaar zelf. Deze kunnen we niet meer gebruiken omdat we voor een andere leverancier hebben gekozen. Bij de nieuwe app heeft Avri zelf een developeraccount aangemaakt in de appstores.

  • App algemeen - Als ik tekst typ dan staat mijn toetsenbord precies op het tekstvak. Zo kan ik niet zien wat ik typ.

    Dit komt weleens voor als we voor een melding doorverwijzen naar een andere website. Hierdoor verlaat u de Avri app en komt u terecht op de website van bijv. een gemeente.

    De Avri app is een doorgeefluik van data. Als de externe website geen rekening houdt met aanvragen die op een mobiel of tablet worden gedaan (responsive) dan kan de app daar helaas geen invloed op uitoefenen.

  • Welke bedrijfsafvalcontainers kan Avri leveren?

    Wij leveren containers voor restafval, groente-, fruit- en tuinafval en papier/karton in diverse maten. Kijk hier voor een volledig overzicht (pdf, 488kb) van alle beschikbare containers.

    Trefwoorden: containers

  • Heeft Avri een oplossing voor ouderen en mindervalide inwoners die niet in staat zijn om hun restafval zelf weg te brengen?

    Gelukkig wonen we steeds langer zelfstandig. Vanuit de thuis- en mantelzorg wordt de extra hulpvraag goed geregeld. Daarnaast gaan we ervan uit dat in voorkomende gevallen vrienden, familie en buren elkaar helpen mocht dat nodig zijn. Als er ouderen en mindervalide inwoners zijn voor wie het echt onmogelijk is om zelf afval weg te brengen, dan zoeken we samen naar een oplossing.

  • Waarom wordt een deel van het gescheiden ingezamelde kunststof toch verbrand?

    Er kunnen twee redenen zijn voor het verbranden van gescheiden ingezamelde kunststof.

    1. Het kunststof is te veel vervuild met andere soorten afval, zoals groen- of restafval. Dit komt soms voor bij kunststof verpakkingen die in brengcontainers worden ingezameld.

    2. Het gaat om niet-herbruikbaar kunststof: bijvoorbeeld kunststof dat niet van verpakkingen afkomstig is of zwart plastic. Dit wordt zoveel mogelijk met nascheiding uit het kunststofafval gehaald en apart verwerkt.

  • Hoe kan ik een offerte aanvragen voor het ophalen van bedrijfsafval?

    Neemt u hiervoor contact op met Avri (0345) 58 53 81. Wij bespreken dan uw wensen en onze mogelijkheden, zodat wij u een passend aanbod kunnen doen. Natuurlijk kunt u ook een e-mail sturen naar bedrijfsafval@avri.nl, wij nemen dan contact met u op.

    Trefwoorden: offerte

  • Hoe worden plastic verpakkingen, drinkpakken en blik van elkaar gescheiden?

    Plastic verpakkingen, drinkpakken en blik mogen bij elkaar in de daarvoor bestemde container of afvalzak. In de sorteermachine worden de plastic verpakkingen, de pakken en het blik gescheiden. Dit is goedkoper dan het apart van elkaar bij u op te halen. De verpakkingen hoeven niet schoon te zijn, maar het is wel belangrijk dat ze leeg zijn.

    In de pakken voor bijvoorbeeld sap en zuivel, zijn behalve karton, ook andere grondstoffen verwerkt. Bij het recyclen van de pakken worden deze grondstoffen van elkaar gescheiden. Van de papiervezels worden bijvoorbeeld kartonnen dozen en tissuepapier gemaakt. Van plastic verpakkingen kunnen weer nieuwe plastic verpakkingen worden gemaakt. Maar bijvoorbeeld ook tennisballen en fleecetruien.

  • Hoeveel gaat het gebruik van de ondergrondse container voor restafval kosten?

    Dit tarief is nog niet bekend. Zodra dit bekend is, zal Avri dit communiceren.

  • Als bronscheiden te weinig oplevert voor het milieu, zoals in het CPB-rapport staat, waarom gaan we daar dan toch mee door?

    Het is belangrijk om door te gaan met bronscheiden, omdat we nog aan het begin staan van de grote verandering  naar de "circulaire economie". In de circulaire economie bestaat er geen afval meer, maar zijn alle restproducten weer grondstof voor nieuwe producten. Zo'n grote verandering heeft veel tijd nodig om goed tot ontwikkeling te komen. Hetzelfde zien we ook bij de ontwikkeling van windmolens, zonnecellen en elektrische auto's. Die leverden in eerste instantie ook niet voldoende milieuwinst op.

    We weten ook dat het hergebruik van grondstoffen CO2 kan besparen omdat er geen nieuwe grondstoffen gewonnen hoeven te worden en het afval niet verbrand hoeft te worden. Daarom kiezen  we als maatschappij voor het hergebruik van grondstoffen uit afval. Om dat hergebruik goed mogelijk te maken helpt het gescheiden aanbieden van afval. Op termijn kunnen we de verwerkingssystemen verder ontwikkelen en meer milieuwinst realiseren.

  • Ik wil een extra afvalpas aanvragen. Kan dat?

    U kunt 1 extra afvalpas aanvragen voor de ondergrondse restafvalcontainer. Dit kost € 15.

  • Wat zijn de tarieven voor het ophalen van bedrijfsafval?

    Neemt u hiervoor contact op met Avri (0345) 58 53 81. Natuurlijk kunt u ook een e-mail sturen naar bedrijfsafval@avri.nl, wij nemen dan contact met u op.

    Trefwoorden: tarieven, bedrijfsafval

  • Ik ga binnenkort verhuizen. Moet ik dat melden bij Avri?

    Nee, u schrijft zich in/uit bij de gemeente. Vanaf de datum dat u bent uitgeschreven op uw oude adres, komen de kosten voor het legen van uw grijze restafvalcontainer en het gebruik van de ondergrondse container niet meer voor uw rekening. Vanaf het moment dat u officieel bent ingeschreven op uw nieuwe adres gaat u betalen voor restafval dat u op dit adres aanbiedt (als dit in 1 van de 8 Avri-gemeenten is). Als u containers wilt omruilen of aanvragen op uw nieuwe adres, kan dat bij Avri via dit aanvraagformulier.

    Gaat u verhuizen naar een nieuwbouwwoning? Dan zijn er geen containers of afvalpas aanwezig op uw nieuwe adres. In dit geval moet u zelf contact opnemen met Avri om uw containers of afvalpas aan te vragen. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Bent u verhuisd naar een al bestaand huis met een containerpakket dat niet aan uw wensen voldoet? U kunt, tot 6 weken na de datum waarop u op het nieuwe adres bent komen wonen, eenmalig kosteloos uw containerpakket aanpassen. Na 6 weken brengen wij € 35 per levering van 1 of meer containers in rekening. 

  • Ik vind het lastig dat ik mijn restafval zelf weg moet brengen.

    Als u uw afval goed scheidt, blijft er nog maar heel weinig restafval over. Wij verwachten dat een inwoner 75 kilo restafval per persoon per jaar overhoudt. Nu is dat 120 kilo. Een rekensommetje: de opening in de container is groot genoeg voor een zak van ongeveer 30 liter. Als we uitgaan van zo'n 3,5 kilo per zak van 30 liter, dan betekent dat slechts 22 zakken per persoon per jaar.

  • Gescheiden inzamelen van kunststof afval leidt niet tot minder kunststof afval in het milieu en de zee. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat daar minder kunststof afval terechtkomt?

    Het overgrote merendeel van het kunststof afval dat in onze leefomgeving terecht komt, bestaat uit plastic verpakkingen. Afval dat mensen niet bij zich houden of in een openbare afvalbak gooien, maar op straat.
    Met een bredere statiegeldregeling zorgen we er als maatschappij voor dat lege verpakkingen zoals flesjes en blikjes geld waard zijn. Mensen zullen de verpakkingen eerder bij zich houden om ze weer in te leveren. Onderzoek laat zien dat statiegeld op blikjes en flesjes ervoor kan zorgen dat hiervan 70 tot 90% minder op straat terecht komt. En behalve minder milieuvervuiling, zorgt dat ook voor een grote kostenbesparing (tot 90 miljoen euro) bij Nederlandse gemeenten, die de troep niet meer hoeven op te ruimen.
    Avri wil bij de Rijksoverheid stimuleren dat ervoor gekozen wordt om het statiegeldsysteem ook voor kleine petflessen en blik in te voeren.

  • Ziet de chauffeur mijn gegevens bij het legen van de restafvalcontainer?

    De chauffeur ziet tijdens het legen van uw restafvalcontainer geen gegevens. De chauffeur weet dus niet van wie de container is. Wel heeft uw container een sticker met uw adres. Die is wel voor iedereen leesbaar. 

  • Hoe weet ik of mijn container zwaarder is dan 80 kilo?

    Het is lastig om uw container te wegen. 80 kilo is erg veel, daar zit u niet snel aan tenzij u bijvoorbeeld veel nat tuinafval, zand of grond in uw container doet. Dat is erg zwaar en kunt u beter naar de milieustraat brengen. 

    Trefwoorden: container, 80 kilo

  • Kan ik zakken met restafval naar de milieustraat brengen?

    Voor incidenteel extra restafval (bijvoorbeeld na een verjaardag of een ander feestje), geven wij u als extra service de mogelijkheid om dit in een huisvuilzak van 60 liter, tegen betaling, aan te bieden op de milieustraat. Kijk hier voor het actuele tarief.

    Trefwoorden: milieustraat

  • Mag ik een composteerbare zak in de groene container gebruiken?

    Dat mag, mits er een kiemplantlogo opstaat.

    Trefwoorden: groene container, composteerbare zak

  • Onze glascontainer (bedrijfsafval) moet worden geleegd. Waar kan ik dat melden?

    Neemt u hiervoor contact op met Avri (0345) 58 53 81. Natuurlijk kunt u ook een e-mail sturen naar bedrijfsafval@avri.nl, wij nemen dan contact met u op.

     

  • Is het nieuwe beleid nodig, want we scheiden toch al veel afval?

    Inwoners van de Avri-gemeenten scheiden hun afval best goed, maar nog niet goed genoeg. In het restafval zitten  nog steeds veel grondstoffen die hergebruikt kunnen worden, zoals groente-, fruit- en tuinafval (gft-afval), plastic verpakkingen en drankkartons, papier, glas en textiel. Op dit moment houdt een inwoner van de Avri-gemeenten gemiddeld 120 kilo restafval per jaar over. De gemeenten willen dat dit in 2020 gedaald is naar 75 kilo. De 10 Avri-gemeenten hebben dat in de Regionale Visie Afval en Grondstoffen vastgesteld.

  • Waarom willen de gemeenten in Rivierenland dat de inwoners in 2020 nog maar 75 kg restafval per persoon overhouden?

    Deze doelstelling is een tussenstap op weg naar het behalen van de landelijk vastgestelde doelstelling: 30 kg restafval per Nederlander in 2025. De landelijke overheid, gemeenten, inwoners en afvalverwerkers werken samen in het behalen van deze doelstelling.

  • Wat moet ik doen als mijn container is gestolen?

    U kunt dit melden bij Avri. U krijgt een vervangende container bij vernieling/verbranding, diefstal of vermissing. Als u een bewijs van aangifte bij de politie heeft, worden geen kosten in rekening gebracht.

    Trefwoorden: container, gestolen

  • Kan ik mijn afspraak voor het ophalen van grof huishoudelijk afval annuleren?

    U kunt de afspraak tot 24 uur van tevoren kosteloos annuleren. Daarna zijn wij genoodzaakt het voorrijtarief van € 20 in rekening te brengen. 

    Trefwoorden: afval ophalen, grof huishoudelijk afval, kosten, annuleren

  • App algemeen - Er valt tekst weg in de app

    Er zijn zoveel verschillende merken en soorten mobiele telefoons en tablets. Elk met eigen schermgrootte en instellingen.

    Daarnaast kan de gebruiker ook nog zelf diverse instellingen aanpassen op zijn eigen telefoon of tablet. Bijvoorbeeld door teksten groter te maken om beter te kunnen lezen. Hierdoor kan het gebeuren dat sommige tekst wegvalt.

    We testen op de meest populaire modellen.  

  • Afvalwijzer - Ik kan een product niet vinden

    Heeft u een product dat niet in de lijst voorkomt? Laat het ons weten en wij voegen het toe! Stuur uw suggestie naar info@avri.nl 

  • Afvalkalender - Kan ik de kalender van 2022 al zien?

    De definitieve kalender voor het nieuwe jaar kunt u vanaf half december ook in de app en op de website raadplegen.

  • Afvalkalender - Hoe kan ik de kalender printen?

    De afvalkalender is te printen via deze pagina.

  • Afvalkalender - De ophaaldagen kloppen niet

    Als u goed heeft gecheckt of het ingevulde postcode en huisnummer kloppen neem dan contact op met het Klantcontactcentrum. 

  • Afvalkalender - Ik ken iemand zonder internet of mobiele telefoon. Hoe weten zij wanneer de containers worden geleegd?

    Er is vast iemand in de omgeving die de afvalkalender wil printen. De printbare kalender is te vinden op de website van Avri.  

    Heeft u geen oplossing gevonden? Neem dan contact op met het Klantcontactcentrum. 

  • Containerlocaties - Als ik de containerlocaties wil bekijken zie ik heel Europa en Afrika, Avri zit alleen in Rivierenland!

    Gebruikt u de app voor de eerste keer dan kost dat even wat tijd om de juiste locatie te vinden. Dit is de reden dat u in de eerste instantie heel Europa en Afrika in beeld krijgt. Wanneer u de app een volgende keer opnieuw opent is dit probleem opgelost. Tenzij u er voor kiest om uw locatie niet te delen.

     

  • Containerlocaties - Waarom zie ik alle locaties voor restafval?

    De database die we gebruiken voor de app is nog niet gekoppeld aan het systeem waar alle postcodes en toegewezen containers en reservecontainers staan geregistreerd. Wellicht dat dit in de toekomst wel gaat gebeure

  • Wat gebeurt er met de chip als mijn container is gestolen?

    Deze wordt na melding bij Avri direct geblokkeerd. 

    Trefwoorden: chip, container, kapot

  • Wanneer moeten we de afvalstoffenheffing betalen?

    Op www.bsr.nl vindt u antwoord op vragen over de betaling van de Afvalstoffenheffing.

    Trefwoorden: afvalstoffenheffing, betalen

  • Avri haalt soms het restafval tegelijkertijd met het groente-, fruit- en tuinafval in één wagen op. Zo komt toch het door ons gescheiden afval weer op één hoop terecht?

    De laadruimte is verdeeld in twee compartimenten: een voor het restafval en een voor het groente-, fruit- en tuinafval. De compartimenten zijn door een wand van elkaar gescheiden zodat het afval in de wagen gescheiden blijft.  

    Trefwoorden: afval scheiden

  • Containerlocaties - Ik zie mijn eigen containerlocatie niet, het zijn er zoveel

    Een mobiel scherm of tablet is in de regel klein. De app laat alle containerlocaties zien waardoor het er heel vol uitziet. U kunt eenvoudig inzoomen op de plek die u wilt bekijken.

    De app wordt constant doorontwikkeld. We kijken altijd hoe het beter en overzichtelijker kan.

  • Wat moet ik doen als mijn gestolen container weer terecht is?

    Meld dit bij Avri. Dan halen we de container weer bij u op.

    Trefwoorden: container

  • Wat gebeurt er met het afval nadat Avri het heeft ingezameld?

    Avri brengt het gescheiden afval naar de juiste verwerker, die er voor zorgt dat het afval weer gebruikt wordt als grondstof voor nieuwe producten. Alleen restafval wordt niet hergebruikt, maar verbrand.

    Trefwoorden: afval scheiden

  • Instellingen - Waarom kan ik de ophaaldagen niet in mijn agenda zetten (I-cal functie)?

    In de vorige app kon u de ophaaldata in uw agenda laden. Een handige functie en toch is dit komen te vervallen. Daar zijn twee redenen voor.

    De app heeft toestemming nodig van de gebruiker. De eerste reden is dat Avri het aantal toestemmingen om gebruik te maken van functies op uw mobiel of tablet zo beperkt mogelijk wil houden.  

    De tweede reden is dat als de ophaaldata eenmaal in de agenda staan, eventuele wijzigingen in ophaaldata niet automatisch worden aangepast. Daardoor mist u mogelijk belangrijke datawijzigingen bijv. in geval van een feestdag. 

    Met een pushbericht en de digitale afvalkalender in de app kunnen wij u op de hoogte houden van actuele veranderingen.

  • Wanneer kan ik als nieuwe inwoner een containerpakket aanvragen?

    Dit kan tien dagen nadat u zich op uw nieuwe adres hebt ingeschreven bij de gemeente. Als uw nieuwe adres een bestaande woning is, geldt er een maximum termijn van zes weken voor het eenmalig gratis aanpassen van uw containerpakket. Na de termijn van zes weken brengen wij voor het omwisselen of aanvragen € 35 per levering in rekening.

    Trefwoorden: nieuwe inwoner, containerpakket, container

  • Wat zijn de kosten voor het ophalen van grof huishoudelijk afval?

    Voor het ophalen van grof huishoudelijk afval en elektrische apparaten rekenen wij een tarief. Kijk hier voor meer informatie.

    Trefwoorden: afval ophalen, grof huishoudelijk afval, kosten, tarief

  • Het containerpakket voor mijn restafvalcontainers op de restafvalteller klopt niet.

    Wij kunnen uw gegevens controleren. Stuurt u hiervoor alstublieft een mail met de benodigde informatie via info@avri.nl of bel met ons Klantcontactcentrum, via (0345)-58 53 53. Geef alstublieft aan wat er volgens u niet klopt. Wij gaan dan uw gegevens controleren. U krijgt dan zo snel mogelijk bericht van ons. Het kan zijn dat we een handhaver bij u langs moeten sturen om uw containerpakket te controleren.

  • Instellingen - Ik ontvang geen pushberichten van de app, maar ik wil ze wél ontvangen.

    Kijk in de Avri app bij 'Instellingen'. Staat het schuifje bij Berichten aan? 

    Kijk ook in de Algemene instellingen van uw mobiel of tablet of u toestemming heeft gegeven voor berichtgeving/pushberichten in het algemeen.  

  • Hoe laat moet de container/de zak metplastic verpakkingen, drinkpakken en blik aan de straat staan op de inzameldag?

    Uw container/zak met plastic verpakkingen, drinkpakken en blik moet op de ophaaldag uiterlijk om 7.30 uur aan de straat staan. Dit geldt voor al uw containers!

    Trefwoorden: regels, container, zak, plastic verpakkingen, pakken, blik

  • Kan ik gratis compost bij jullie ophalen?

    Nee, dat kan helaas niet.

    Trefwoorden: compost

  • Ik ben het niet eens met het aantal aanbiedingen waarvoor ik word aangeslagen.

    Bent u het niet eens met het aantal aanbiedingen waarvoor u wordt aangeslagen, zoals het aantal dat genoemd wordt in de Restafvalteller? Neemt u dan contact op met de BSR of maak bezwaar tegen de aanslag bij de BSR.
    U kunt pas bezwaar maken wanneer u de aanslag van de afvalstoffenheffing hebt ontvangen van de Belasting Samenwerking Rivierenland (BSR). U kunt bezwaar maken binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag. Dit kan schriftelijk en moet ondertekend zijn. Het kan ook via het digitaal loket van de BSR. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig.

  • Hoeveel kost het omwisselen van een container?

    Het omwisselen van 1 of meer containers voor een ander formaat kost € 35 per levering. Sommige inwoners van het buitengebied gebruiken nog een grijze container voor het aanbieden van hun restafval. Alleen het omwisselen van een grote (240 liter) restafvalcontainer voor een kleinere van 140 liter is gratis. 

    Trefwoorden: omwisselen, container

  • Kan ik mijn container)s) door Avri laten reinigen

    Nee, wij reinigen geen containers.  In veel plaatsen zijn wel reinigingsbedrijven actief, wellicht vindt u een bedrijf via internet.

    Trefwoorden: containers, reinigen, schoonmaken

  • Mijn containerpakket is gedurende het afgelopen jaar veranderd. Ik zie dat niet op de Restafvalteller. Hoe weet ik zeker dat het klopt?

    Als het goed is, is op de restafvalteller te zien dat uw containerpakket veranderd is. Als dat niet het geval is, stuurt u dan alstublieft een mail met de benodigde informatie via info@avri.nl of bel met ons Klantcontactcentrum, via (0345)-58 53 53. Wij gaan dan uw gegevens controleren. U krijgt dan zo snel mogelijk bericht van ons.

  • Instellingen - Ik wil geen pushberichten ontvangen van Avri

    Dat is jammer want zo mist u mogelijk belangrijk nieuws!

    Wij versturen alleen pushberichten als de dienstverlening van Avri;vertraging oploopt in geval van overmacht of extreme weersomstandigheden zoals gladheid.

    In een enkel geval kunnen wij een oproep doen om met Avri mee te denken over toekomstige ontwikkelingen. 

    Wilt u op een zelfgekozen moment de berichten lezen? Dat kan in het menu bij ‘Berichten’.  

    U kunt pushberichten zelf in- en uitschakelen bij Instellingen.

  • Hoeveel kost het om een ongebruikte container op te laten halen?

    Het ophalen van een ongebruikte container is gratis. 

    Trefwoorden: ophalen, inleveren, container

  • Ik heb een klacht over Avri/een Avri-medewerker. Waar kan ik terecht met mijn klacht?

    Wij willen graag weten wat uw klacht is. Wellicht kunnen wij onze dienstverlening verbeteren. Raadpleeg hiervoor onze regeling Klachtenbehandeling.

    Trefwoorden: klacht

  • Mijn container is niet geleegd; ik heb een rode/gele kaart. Wat moet ik doen?

    Als uw container niet is geleegd en u hebt een rode/gele kaart, kunt u contact opnemen met Avri.
    Vriest het? Omdat ook het afval soms vastvriest, kan het gebeuren dat uw container niet of niet helemaal geleegd kan worden. Bied in dat geval uw container bij de volgende inzameldag opnieuw aan.

    Trefwoorden: rode/gele kaart, niet geleegd, container

  • Het bedrag op de aanslag voor de afvalstoffenheffing is anders dan ik op de restafvalteller zie staan.

    Op de restafvalteller ziet u het bedrag voor het aantal aanbiedingen. Daar moet u nog wel het vaste basistarief bij optellen. Het basistarief voor 2020 is € 211 per jaar voor één restafvalcontainer of één afvalpas, plus een eventuele verhoging voor de bestrijding van zwerfafval (deze verschilt per gemeente). Voor iedere extra restafvalcontainer wordt dit verhoogd met € 50. Daarnaast betaalt u per aanbieding van restafval.
    Mocht u toch nog vragen hebben over een eventueel verschil tussen het bedrag op uw aanslag en de Restafvalteller, neem dan contact op met Avri via info@avri.nl of bel met ons Klantcontactcentrum, via (0345)-58 53 53.

  • Iemand anders heeft afval in mijn grijze restafvalcontainer gedaan. Wat kan ik doen?

    Hebt u nog een grijze restafvalcontainer aan huis (dit geldt voor sommige inwoners in het buitengebied)? Als het afval in deze container is gegooid op de dag dat uw container aan de straat stond om te legen, heeft dit geen financiële consequenties voor u. U betaalt namelijk per keer dat u restafval aanbiedt, niet voor het gewicht.

    Gooit men afval in uw restafvalcontainer als deze niet aan de straat staat, dan kan dit tot gevolg hebben dat u uw container eerder moet laten legen. Dat heeft wel financiële consequenties voor u. Wij raden u aan om in beide gevallen de dader vriendelijk te verzoeken geen afval in uw container te gooien.  Komt u er samen niet uit of is de dader niet bekend, dan kunt u melding van de overtreding maken bij Avri-Handhaving en toezicht.

    Trefwoorden: container

  • Waarom moet ik op de Restafvalteller inloggen met DigiD?

    Het gaat hier om belastinggegevens waar Avri en BSR zorgvuldig mee om moeten gaan. Met uw DigiD kunt u op een veilige manier inloggen. De veiligheid wordt regelmatig getest door de overheid. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

  • De containers in onze straat zijn nog niet geleegd. Wat kan ik doen?

    Het kan voorkomen dat wij de containers in uw straat later op de dag legen dan u gewend bent. Zijn de containers aan het eind van de middag nog niet geleegd, kijk dan op de website of hier een bijzondere reden voor is of bel (0345) 58 53 53. 

    Trefwoorden: container, niet geleegd

  • Hoe kom ik aan een DigiD-code?

    Die kunt u aanvragen via www.digid.nl. Hiervoor heeft u onder andere uw burgerservicenummer nodig.

  • Mijn afvalpas is kwijt/kapot. Waar kan ik een nieuwe aanvragen?

    U kunt een nieuwe afvalpas aanvragen. Wij brengen € 15 in rekening voor een nieuwe pas.

    Wanneer wij uw aanvraag ontvangen, blokkeren wij uw oude pas meteen. Vindt u uw pas toch terug? Het is helaas niet mogelijk om de blokkering ongedaan te maken.

    Trefwoorden: afvalpas, kwijt, kapot

  • Hoe moet ik de restafvalteller gebruiken?

    Gaat u naar de link naar de Restafvalteller op de homepage van onze website. Wanneer u daarop klikt komt u op de website van de Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR)  terecht. Daar kunt u een DigiD aanvragen of wanneer u die al hebt, meteen doorklikken naar uw BSR-pagina, waar u uw gegevens kunt vinden.

  • Instellingen - Kan ik een seintje krijgen wanneer ik mijn container aan de straat moet zetten?

    Via het menu 'Instellingen' kunt u een herinnering instellen wanneer u de juiste container aan de straat moet zetten. Dat kan vanaf 18 uur de dag ervoor tot 7 uur op de dag zelf.  

  • Melding maken - Een melding maken moet toch anoniem kunnen?

    Avri verzekert u dat er nog steeds anoniem een melding kan worden gemaakt. U bent niet verplicht om gegevens in te vullen als u dat niet wilt. Lees hier de privacyregeling.

    Het klopt dat postcode en huisnummer bekend zijn maar deze gegevens worden in het meldingensysteem niet aan elkaar gekoppeld. Uw postcode en huisnummer worden alleen gebruikt om de juiste afvalkalender te tonen. Meldingen maken gaat via een ander systeem.

    Bent u niet overtuigd? Kies er dan voor om de melding via de website te maken.

  • Melding maken - Als ik een melding maak en op 'verzend' klik, krijg ik een foutmelding

    Krijgt u een foutmelding, neem dan contact op met ons Klantcontactcentrum.

  • Kan ik afval naar een andere ondergrondse container brengen dan waar ik nu gebruik van maak?

    Wilt u liever een andere ondergrondse container gebruiken dan wij u hebben toegewezen? U kunt hiervoor een aanvraag indienen via info@avri.nl. Wij behandelen deze aanvragen in het laatste kwartaal van 2019. Dit doen wij omdat we eerst willen zien hoe de ondergrondse containers gebruikt worden. Daarna kunnen we vaststellen of de container van uw keuze nog ruimte heeft voor nieuwe gebruikers. 

    Wilt u naar een andere ondergrondse container omdat uw container vol of defect is? Klik dan hier voor een container waar u wel terecht kunt met uw afval. 

    Trefwoorden: ondergrondse container

  • Het lukt mij niet om de restafvalteller te gebruiken, kunt u mij vertellen wat er op de teller staat?

    Nee, helaas kunnen wij dat niet controleren. Er kan alleen ingelogd worden met uw DigiD en die hebben wij niet en mogen wij ook niet gebruiken. U moet zelf inloggen met DigiD om dat na te kunnen gaan. Vanwege privacyoverwegingen kunnen wij dat niet voor u doen.

  • Hoe zit het met privacy en veiligheid van de Restafvalteller?

    De beveiliging is geregeld via DigID. DigiD staat voor Digitale Identiteit en is een persoonlijke combinatie van een gebruikersnaam en een wachtwoord. U gebruikt DigiD om u te legitimeren op internet. Zo weten overheidsorganisaties dat ze ook echt met u te maken hebben. Veel overheidsorganisaties en organisaties die een overheidstaak uitvoeren bieden diensten aan met DigiD.
    De veiligheid wordt regelmatig getest door de overheid. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

  • Ik ga binnenkort verhuizen. Hoe voorkom ik dat ik de rekening betaal voor het aanbieden van restafval van de nieuwe bewoners?

    Als u staat ingeschreven op uw nieuwe adres stopt het betalen voor het aanbieden van restafval op uw oude adres.

    Trefwoorden: afvalstoffenheffing, verhuizen

  • Ik ga verhuizen, moet ik het afvalpasje voor de ondergrondse container naar Avri sturen?

    Nee, het pasje laat u achter in de woning voor de nieuwe bewoners.

    Trefwoorden: verhuizen, afvalpas

  • Melding maken - ik kan een melding niet vinden

    Alle meldingen die u kunt maken via de website staan ook in de app. U kunt in de app nog preciezer aangeven waar uw melding over gaat.  

    Kunt u uw melding ook in een andere categorie niet vinden? Kies dan voor de melding die het dichtst in de buurt komt. 

  • De ondergrondse container is vol. Er ligt afval naast. Wat kan ik doen?

    U kunt dit melden door gebruik te maken van het meldingsformulier. Wij komen de container zo snel mogelijk legen.

    Is uw ondergrondse container voor restafval vol of defect? Klik dan hier voor een container waar u wel terecht kunt met uw afval. 

    Trefwoorden: ondergrondse container, vol, defect, kapot 

  • De ondergrondse container gaat niet open. Wat kan ik doen

    U kunt dit melden door gebruik te maken van het meldingsformulier. Wij komen de container zo snel mogelijk  

    Klik hier voor een container waar u wel terecht kunt met uw afval. 

    Trefwoorden: ondergrondse container, niet open, kapot, defect 

  • Melding maken - ik zie meldingen dubbel in de lijst staan

    Bij het samenstellen van de meldingenlijst heeft Avri gekeken naar de meest logische categorie voor een specifieke melding. Soms past een melding in meer dan één categorie. De melding komt uiteindelijk wel bij het juiste afhandelpunt terecht.

     

  • Ik wil geen gebruik meer maken van mijn containers. Kan ik ze inleveren?

    Ja, alleen het basistarief van de afvalstoffenheffing moet altijd worden betaald. 

    Trefwoorden: container

  • Avri zou mijn container omwisselen, maar ik ben vergeten om mijn container buiten te zetten. Moet ik nu wel betalen?

    Als de container niet klaar staat, brengen wij hiervoor € 20 voorrijkosten in rekening.

    U kunt een nieuwe afspraak maken voor het omwisselen van uw container tegen de gebruikelijke kosten. Het omwisselen van 1 of meer containers voor een ander formaat kost € 35 per levering. Sommige inwoners van het buitengebied gebruiken nog een grijze container voor het aanbieden van hun restafval. Alleen het omwisselen van een grote (240 liter) restafvalcontainer voor een kleinere van 140 liter is gratis. 

    Trefwoorden: container, omwisselen

  • Er staat al enige tijd een container in mijn straat. Kan Avri deze ophalen?

    Ja, u kunt dit melden door een e-mail te sturen of te bellen naar (0345) 58 53 53. Dan komen wij de container ophalen. 

    Trefwoorden: container

  • Restafvalteller - Waarom kan ik niet direct bekijken hoeveel keer ik restafval heb aangeboden?

    Avri registreert alleen het aantal aanbiedingen van restafval dat op een afvalpas is gedaan of is aangeboden in een restafvalcontainer (indien u buiten de kern woont). 
    De afvalpas is gekoppeld aan een postcode en huisnummer en niet aan een persoon.  

    Deze geregistreerde aanbiedingen stuurt Avri door naar BSR die vervolgens postcode en huisnummer koppelt aan een bewoner. Het aantal aanbiedingen wordt in de jaarlijkse afrekening gemeld.

    De bewoner die de aanslag ontvangt kan met zijn of haar DigiD de beveiligde omgeving van BSR inkijken waarop de restafvalteller op dat moment staat. Het duurt ongeveer twee weken voordat de aanbieding zichtbaar is bij BSR. 

     

  • Hoe voorkom ik stank en ongedierte?

    In warme periodes is het nodig om wat extra aandacht aan uw afval te besteden. Een gft-bak kan erg stinken, zeker in de zomer. Soms komen er vliegjes of zelfs maden (larven van vliegen) uit. Ook het plastic afval bevat soms nog wat bederfelijke resten. Voor beide soorten afval hebben we voor u wat tips op een rijtje gezet.

    Tips gft-container 

    • Plaats de container in de schaduw
    • Wissel zo mogelijk het keukenafval regelmatig af met een laagje droog tuinafval
    • Houd de bak schoon
    • Laat de container bij langdurige afwezigheid (zoals vakantie) leeg en schoon achter
    • Laat etensresten drogen voordat u ze in de container gooit

    Tips plastic verpakkingen

    • Zorg ervoor dat uw plastic verpakkingen leeg en zo schoon mogelijk zijn. Spoel desnoods de plastic bakjes en dergelijke van te voren af.
    • Bevat de verpakking toch nog vleesvocht of visrestjes? Doe de verpakking dan in een goed dichtgeknoopte plastic (brood)zak voordat u deze in de container of speciale afvalzak voor plastic verpakkingen en drinkpakken doet.

    Heeft u overlast van de container van anderen? Meld dit dan bij Avri.

    Trefwoorden: stank, ongedierte, container

Deel deze pagina opLinkedIn