Let op: phishingmail actief! Ontvangt u een mail van mdejongh@avri.nl? Open deze niet en verwijder hem direct. Twijfelt u? Neem contact op met het klantcontactcentrum.

Financiën

Inwoners van de 8 gemeenten betalen de kosten voor het inzamelen en verwerken van afval en grondstoffen via de jaarlijkse afvalstoffenheffing. De extra diensten die we verlenen aan gemeenten op het gebied van openbare ruimte en handhaving brengen we in rekening bij de desbetreffende gemeente. Het bestuur besluit over de financiële documenten en de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten hebben hier een kaderstellende en controlerende rol in.

Cyclus van planning en control

De planning en control (P&C)-cyclus van Avri komt overeen met een gebruikelijke cyclus van gemeenten. Ieder jaar maken we een kadernota, begroting, bestuursrapportage en jaarrekening. De kadernota, begroting en jaarrekening legt het dagelijks bestuur ter zienswijze voor aan gemeenteraden van de  Gemeenschappelijke Regeling Avri (Avri).  De reacties van de gemeenteraden verwerken we in een zienswijzenotitie. Deze gaat samen met de eventueel gewijzigde documenten naar het algemeen bestuur. Deze stelt de documenten vast. Al deze documenten zijn openbaar. U vindt de vastgestelde documenten hiernaast.

Kadernota

In het begin van het jaar leggen we in de kadernota vast wat we in een bepaald jaar willen doen. In de kadernota staan de uitgangspunten voor de begroting en de meerjarenraming. Het dagelijks bestuur legt de kadernota  voor aan de gemeenteraden. Gemeenteraden hebben 8 weken tijd om een reactie op de kadernota in te dienen.  De zienswijzen verwerken we in een zienwijzennotitie. Het algemeen bestuur kan deze zienswijzen ook gebruiken om richting te geven aan de strategische koers van Avri.

Begroting

De zienswijzen van de gemeenteraden op de kadernota nemen we mee in het opstellen van de begroting. In de zienswijzennotitie geven we ook aan hoe we dit doen. Het dagelijks bestuur legt in april de conceptbegroting voor aan de gemeenteraden en vraagt hen om een zienswijze. Gemeenteraden hebben 12 weken tijd om een reactie op de begroting in te dienen. 

In september komt de zienswijzennotitie met begroting op de agenda van het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur stelt deze vast. Ontwikkelingen die ná het opstellen van de begroting zijn, nemen we mee in een bijgestelde begroting .Deze stelt het algemeen bestuur in december vast samen met de tarieven van de afvalstoffenheffing. 

Bestuursrapportage

In juni van het lopende jaar bespreekt het dagelijks bestuur de bestuursrapportage.. In de bestuursrapportage blikken we terug op de eerste maanden van het jaar en stellen we de prognose bij. Doorgaans in oktober van het lopende jaar stelt het algemeen bestuur dit document vast. 

Jaarrekening

Ter verantwoording van het beleid en onze financiën stellen we ieder jaar ook een jaarrekening op. Deze gaat in februari/maart naar de accountant ter controle. Daarna volgt ook hier een zienswijze procedure voor gemeenteraden. Waarna het algemeen bestuur in juli de jaarrekening van het voorgaande jaar vaststelt.