Wet open overheid
De Wet open overheid (Woo) regelt dat u informatie kunt opvragen over alles wat de overheid doet. Ook moeten we als overheidsorganisatie zo veel mogelijk informatie actief openbaar maken, zonder dat u daarom vraagt. Veel is al openbaar op onze website of op overheid.nl. Mist u informatie dan kunt u een informatieverzoek bij ons indienen.
Indienen informatieverzoek of Woo-verzoek
Als u informatie wilt opvragen voor eigen gebruik, kunt u bij ons een informatieverzoek indienen. Als deze informatie niet alleen voor eigen gebruik is, heet dit een Woo-verzoek.
Bij een informatieverzoek vraagt u:
- Gegevens of documenten voor eigen gebruik, die u bijvoorbeeld nodig heeft voor een bezwaar of klacht. Een persoonlijk dossier kan hier ook onder vallen.
- Algemene informatie (inlichtingen) zoals bij een persvraag of een inwonersbrief.
- Voor een bezwaarschrift of klacht gelden andere procedures. Hiervoor hebben we de regeling Klachtenbehandeling.
Bij een Woo-verzoek vraagt u:
- Informatie over een bestuurlijk onderwerp. Dat betekent een onderwerp waarvoor het dagelijks bestuur of algemeen bestuur of onze ambtenaren verantwoordelijk voor zijn.
- Informatie, documenten en gegevens die wij in ons bezit hebben.
- Informatie die wij niet eerder openbaar hebben gemaakt.
Hoe werkt het?
U kunt bij Avri een informatieverzoek of Woo-verzoek indienen over: de inzameling van huishoudelijk afval en grondstoffen, de handhaving van de afvalstoffenverordening en voorlichting over afval. Verder verzorgt Avri voor de gemeenten Buren, Neder-Betuwe, Tiel en West Betuwe een aantal taken in de openbare ruimte. Denk hierbij aan het onderhoud van het groen, wegen, riolering en begraafplaatsen, maar ook gladheidsbestrijding. Voor de gemeente Tiel, Culemborg en Zaltbommel verzorgen we ook taken op het gebied van Toezicht & Handhaving. Ook hierover kunt u een informatieverzoek of Woo-verzoek indienen.
In uw verzoek moet staan:
- Of het om een informatieverzoek of Woo-verzoek gaat;
- Over welk (bestuurlijke) onderwerp u informatie wilt ontvangen en over welke periode;
- Om welke of wat voor soort documenten het gaat;
- Hoe u deze wilt ontvangen (bijvoorbeeld per e-mail of per post);
- Uw contactgegevens inclusief uw telefoonnummer voor extra vragen.
Uw verzoek richt u aan:
- E-mail: info@avri.nl t.a.v. Informatiefunctionaris of de Woo Contactfunctionaris
- Schriftelijk (via post): t.a.v. Informatiefunctionaris of Woo Contactfunctionaris, Meersteeg 15, 4191 NK Geldermalsen
- Dient u een Woo-verzoek op een andere manier in? Dan nemen we dit niet in behandeling.
Reactietermijn van vier weken
- Als wij uw Woo-verzoek hebben ontvangen, krijgt u een bevestiging. Als we nog vragen hebben, dan neemt de behandelaar contact met u op.
- Binnen vier weken na ontvangst van uw Woo-verzoek nemen we een beslissing. Als het nodig is, kunnen we deze termijn met nog twee weken verlengen. Hier krijgt u een bericht over.
- Als we positief op uw Woo-verzoek beslissen, krijgt u de informatie toegestuurd. Soms is er een reden om gevraagde informatie niet of maar gedeeltelijk toe te sturen. Bijvoorbeeld als er persoonsgegevens in staan of een andere weigeringsgrond van toepassing is.
- Als er naar verwachting ook andere personen betrokken zijn bij het Woo-verzoek, dan gelden er andere termijnen. We moeten de andere personen die betrokken zijn dan namelijk vragen om een zienswijze. Daar krijgt u bericht van.
- Bent u het niet eens met het Woo-besluit? Dan kunt u bezwaar indienen. Vervolgens kunt u ook beroep en hoger beroep indienen. In het Woo-besluit staat hoe u bezwaar of beroep kunt aantekenen.
Vragen over de Woo?
Voor vragen over de Woo kunt u contact opnemen met onze informatie contactpersoon via info@avri.nl of telefonisch via het KCC, (0345) 58 53 53.